1 December LOS ANGELES

USA 2015 Permalink0
Äntligen har vi kommit iväg till USA. Efter så mycket längtande och nedräknande så sitter vi äntligen på hotellet i Los Angeles, i närheten av Venice Beach.


Vi började våran resa den 30 november med att åka upp till arlanda sent på kvällen. Min lillebror och hans tjej körde upp oss. 
Vårat plan sverige-amsterdam gick 06:20 och det var helt i tid. Vi landade i Amsterdam klockan 08:40 och vårat nästa plan gick inte förräns 09:50 mot Los Angeles men de hade börjat boarda planet redan vid 09:05 så det var bara att bege sig mot gaten. 
Hade vårat första plan varit sent så hade detta blivit väldigt stressigt men det gick bra.
Amsterdam var verkligen ingen krånglig flygplats utan det var väldigt lätt att hitta.

Planet till USA gick 09:50 och vi var framme klockan 12:00 (On Los Angeles-time) Så, när vi landade så var klockan hemmavid 21:00.

Flygningen gick bra men man blir ju inte direkt utvilad av de där säterna man har att sitta i. Man får en liten kudde och en liten filt och sen ska man försöka sova. Jag sov lite, var vaken lite, sov lite, var vaken lite. Om vartannat. 

Landade i L.A , gick för att hämta väskorna men innan man kommer dit så måste man gå igenom passkontroll och visa upp sitt esta, förklara vad man ska göra i USA, hur länge man ska stanna i USA, hur mycket pengar du har med dig, etc. Ja, dom frågar det mesta.
Igenom, hämtade våra väskor och skulle bege oss mot utgången. 
Jag blir stoppad av en polis som förklarar för mig att man inte får ha med sig över 10.000 dollar löst.
- Nej , det har jag inte sa jag.
Han förklarade att det inte var mig generellt han var ute efter. - Jag tänkte bara fråga dig om jag får ge dig den här väskan med 10-11000 dollar i så kan du passera min kollega lite längre bort. Hon står där med en schäfer som ska försöka känna av passagerare som går förbi och hur mycket pengar de har med sig.
- Absolut det kan jag göra, men jag kommer inte bli attackerad va?
- Nej, hunden attackerar inte utan om detta fungerar kommer den bara markera, kanske skälla och morra när du går förbi.
Tog väskan med pengar och började gå mot exit. Hunden stod och luktade på alla som gick förbi men när jag skulle gå förbi så stannade den faktiskt mig. Den morrade lite och visade att jag hade något som inte var OK.
Lämnade över väskan till hans kollega och gick vidare.

Väl när vi kommit ut tog vi en buss till hertz, där vi har hyrt bilen. Kom dit, fyllde i alla papper och dylikt och skulle sen köra till hotellet därifrån. 
Herregud! Kan jag med handen på hjärtat säga, vilka vägar de har och hur många filer de har, vad mycket bilar det är!
Men Henric som är van att köra (inte här men i Sverige i alla fall,) tyckte jag klarade av detta galant!

Efter en dusch så funderade vi på om vi skulle gå ut och äta någonstans, men först att vi skulle ta en powernap.
Well, en nap tog vi. Vi ställde larm men vaknade inte av detta. Så , vi kanske somnade vid 15:30 (Henric sover fortfarande) och jag vaknade (nyss) ganska utvilad vid 00:30. Hemma i Sverige är nu klockan 10:00.
Men tror jag ska lägga mig och sova lite till. Kan ju inte sitta vaken här hela natten!

God natt/God morgon från en trött men lycklig Jessica!

Till top