Jag sänder alla tankar...

Min vardag Permalink1
Jag förstår inte. Jag förstår verkligen inte.

Jag finner ärligt inga ord. Hur kan detta ske? Man tänker alltid, "-det händer inte här". Man blir mätt av det man ser på nyheterna i andra länder. Det är hemskt det som sker, jättehemskt, men det händer aldrig här. 
Men nu har det hänt här och man blir helt mållös. 

Att gå in på en skola, maskerad, med vapen, med avsikten att skada någon. Hur funtad är man?
Våld enligt mig ska inte förekomma alls. Men det ska absolut inte ske på en skola!?! 
I skolan är meningen att du ska lära, vara med vänner, skratta, ha roligt. Skolan ska vara lite som en frizon där du har rätten till att inget ont ska hända dig , där ska du kunna vara säker.
När du går i skolan, vad sjutton, du är ju bara barnet!

Denna Anton som gjorde detta, Var tyligen starkt influerad av nazism/rasism (vad jag har fattat för på nyheterna.) Detta gör mig fruktansvärt upprörd. Det är snart 2016 och vi har inte kommit längre än så?
Varför ska man sätta stämplar på människor? Flykting, svart, jude, kristen, vit (Detta är så sjukt laddade ord)... Skit sak samma. Snälla ni. Människor är människor PUNKT!

De människor som har flytt sitt land, de har flytt sitt land på grund av att de faktiskt är rädda och att det inte går att bo där längre. De söker sig hit för de har hört om att detta är en trygg plats att vara på.
Dessa personer, de är bara helt vanliga människor och familjer. Precis som du och jag!
Tänk er om denna situationen hade gällt oss, det hade varit omvänt. Vi hade varit tvugna att fly vårat land, lämna allt vi äger bakom oss, vänner och familjer kanske inte kan följa med och du måste fly. Lämna Sverige.
Fly till ett annat land för att söka skydd. Du kommer till detta landet men de vill inte ta emot dig, de vill inte hjälpa dig. Eller så hjälper de dig och att du får komma in i landet, men du blir inte socialt accepterad? 

Alla mina tankar går till de familjer, vänner, skolungdomar, lärare i Trollhättan som har fått råka ut för detta och jag hoppas innerligt att detta aldrig inträffar igen. Jag tänder ljus för de som inte överlevde och jag tänder ljus för de som sörjer. Jag sörjer med er.

Jag har lånat bilden av SVT.

 
#1 - - Ida Jansson:

Det är så fruktansvärt! Helt sjukt! Så nära också. 5 mil från mig. Man är inte trygg nånstans längre. Världen är sjuk. Nåt måste göras!

Till top